Zawory elektromagnetyczne
Kołnierzowe
Gwintowane
Elektrozawory, to rozwiązania sterowane elektrycznie i mające szerokie zastosowanie od motoryzacji, przez pneumatykę, aż po sprzęt laboratoryjny. Ich konstrukcja stanowi połączenie standardowego, mechanicznego zaworu oraz siłownika elektrycznego wymuszającego zamknięcie lub otwarcie przepływu medium. Podzielić te urządzenia można na kilka sposobów, biorąc pod uwagę ich odmienne cechy, jak na przykład rodzaj elementu sterującego (silnik krokowy, jeden lub więcej elektromagnesów), przenoszone przepływy (z serwosterowaniem, wspomaganiem otwarcia bądź urządzenia bezpośredniego otwarcia) lub też przepływające medium (do materiałów sypkich, cieczy, gazów etc.).
Konstrukcyjnie zawory elektromagnetyczne są bardzo zróżnicowane. Przykładem może być rozwiązanie iglicowe bezpośredniego działania, w których sterowanie odbywa się z wykorzystaniem magnesu. Iglica łączona jest mechanicznie z jego poruszającym się rdzeniem i, odpowiednio do aktualnie przepływającego prądu, znajduje się w pozycji spoczynkowej (jej pozycja określona jest przez specjalną, powrotną sprężynę) lub aktywnej, powodując otwarcie bądź zamknięcie przepustnicy. Tego rodzaju rozwiązanie znaleźć można między innymi w niektórych samochodach w konstrukcji biegu jałowego.
Innym przykładem zaworu elektromagnetycznego może być konstrukcja z serwosterowaniem, wykorzystywana dla większych wartości przepływów oraz ciśnień, kiedy inne rozwiązania nie są już opłacalne (wymagałyby użycia niezwykle mocnych i dużych elektromagnesów). W niektórych przypadkach dodatkowo stosuje się też system wspomagania otwarcia. Istnieją także rozwiązania pozwalające na płynną regulację przepływu (wykorzystujące silniki krokowe), czy też rozwiązania zaciskające wężyk służący do transportu płynu (wykorzystywane np. w laboratoriach).
Konstrukcyjnie zawory elektromagnetyczne są bardzo zróżnicowane. Przykładem może być rozwiązanie iglicowe bezpośredniego działania, w których sterowanie odbywa się z wykorzystaniem magnesu. Iglica łączona jest mechanicznie z jego poruszającym się rdzeniem i, odpowiednio do aktualnie przepływającego prądu, znajduje się w pozycji spoczynkowej (jej pozycja określona jest przez specjalną, powrotną sprężynę) lub aktywnej, powodując otwarcie bądź zamknięcie przepustnicy. Tego rodzaju rozwiązanie znaleźć można między innymi w niektórych samochodach w konstrukcji biegu jałowego.
Innym przykładem zaworu elektromagnetycznego może być konstrukcja z serwosterowaniem, wykorzystywana dla większych wartości przepływów oraz ciśnień, kiedy inne rozwiązania nie są już opłacalne (wymagałyby użycia niezwykle mocnych i dużych elektromagnesów). W niektórych przypadkach dodatkowo stosuje się też system wspomagania otwarcia. Istnieją także rozwiązania pozwalające na płynną regulację przepływu (wykorzystujące silniki krokowe), czy też rozwiązania zaciskające wężyk służący do transportu płynu (wykorzystywane np. w laboratoriach).